אדם ואדמה
1986

מעריב
מאת:רחל אנגל

הגלריה לאמנות של אוניברסיטת חיפה מארחת את תערוכת היחיד המקיפה מאוד של שושנה היימן. “פיסול בעץ”, לצד הפיסול התרשים שיצרה האמנית בשש השנים האחרונות, מוצגים גם אחרים מפסילה המוקדמים, משנות הארבעים והלאה וכן גם מבחר עבודות על נייר (טכניקה מעורבת).

אולם התצוגה מתחלק כאן לשני חלקים ברורים: החלק האחר, הוא תחומן של היצירות החדשות יותר, האבסטרקטיות יותר, מהן בצבע העץ הטבעי, הגלמי, רק כתם צבע קטן מקשט אותן- בכחול, זהב, למשל. מהן בעלי קטעים צבועים לבן או שחור או תכלת או אדום. פסל בעת חזות מרשימה ו..אלגנטית במיוחד מכונה “אבן במדבר”, הוא מכיל שתי צורות ושני צבעים, הצורה הגדולה, בלבן, שהיא כלי הקיבול והצורה הקטנה, האבן הצבועה שחור. תחום זה של הגלריה מאוכלס גם בפסלים הקרויים בשמות כמו “קרנות המזבח”, “מיבנה עם קרניים”, “אות”, “בדרך למצריים” ועוד.

החלק השני של הגלריה מציג פסלים מן המוקרמים והפיגורטיביים יותר, בהם גם פסלונים קטנים ממש, המתארים בדרך כלל דמויות אדם, פה ושם בצירוף בעלי חיים. “נערה עם יונה”, למשל, בעץ מהגוני, ב-1948 , או “נער עם איל”, מאותה שנה (ואותו סוג עץ), או דמויות הבודדות “אישה יושבת”, “איש יושב” או “אחרון הל”ה” או אף “מלאך צונח”, יצירות של שנות הששים.

התמונות התלויות על הקיר כמוהן כהד לפסלים, גם שני חיתוכי עץ יפים מאוד, המדריכים את עבודתו של רודי להמן הפסל, מורה ורבה הנערץ של שושנה היימן. תערוכה יפה ורבת פנים, המתייחדת, עם זאת בכתב היד האישי של אמנית. הקרבה הרבה הזאת אל מוטיבים פולחניים, אל מיתוסים קדומים אל פרימיטיביזם כמו “בראשיתי” מדגישה את הזיקה העזה שבין האדם והאדמה. (התערוכה עד סוף ספטמבר).