על סימפוזיון הפיסול בתל-חי
1987

על המשמר
מאת:מ. יהל

בתל-חי, בראש השנה הבאה עלינו לטובה, יתקיים האירוע הראשון בחגיגות שנת ה-40, ודווקא בתחום האמנות בת-זמננו.

  לאחר הפסקה של ארבע שנים, כשכבר רבים הזדרזו להפסידו, חוזר אירוע תל-חי התנופה מחודשת. עם אוצר תוצרת-חוץ ועם רצון לשים את תל-חי ” על המפה” הבינלאומית. מפגש תל-חי לאמנות עכשווית אמור להיות ניסיון לא שגרתי לממש את מושגי הקשר בין אמנות-חברה-טבע. אירוע המשלב יצירה בטבע עם חומרים של טבע… הרחק מן המוצר האמנותי כמוצר כלכלי (אמנון ברזל, תל-חי 80 ).

  לצד האתרים ההיסטוריים טעוני המיתוס, חצר תל-חי, בית-השומר וקברי השומרים, נמצאת מכללת תל-חי, הרוחשת פעילות אמנותית אינטנסיבית שהביאה למימוש האירוע. כמובן שללא “ברכת הדרך” של המועצה האזורית גליל עליון, המנסה להביא תיירות לאיזור ע”י מפעלי תרבות יוצאי-דופן (ימי המוסיקה בכפר-בלום), קשה היה להגיע למפעל בסדר גודל כזה. האוצר הפעם הוא פלור בקס מהמוזיאון לאמנות מודרנית באנטוורפן, בלגיה. בקס, האמור להיות יותר אובייקטיבי ורחוק מקליקות מקומיות, פתח את התחרות רק לאמנים שלא השתתפו באירועי תל-חי הקודמים בשנים 80 ו-83, או לכאלה שעבודותיהם לא נמצאות בשטח.

  כ-80 פסלים הגישו את הצעותיהם בצורת דגמים עם מיפרט טכני ותקציבי. נבחרו 34 פסלים, ביניהם 16 מחו”ל (קנדה, גרמניה, ארה”ב, צרפת, בלגיה, הולנד, מקסיקו ואנגליה). גורם המשיכה לאמנים מחו”ל לא היה כמובן סיפור הגבורה של טרומפלדור וחבריו, אלא האפשרות ליצור בגוף ולהתמודד עם הטבע, וכמובן היכרותם עם האוצר.

  34 הפסלים החדשים שיוצבו השנה יצטרפו אל 30 הפסלים מהשנים הקודמות, ונוכל כבר להתייחס למקום כאל אתר תיירות אמנותי הדורש גם קרן לשימור המוצגים. תקציבו הכולל של האירוע הוא 180,000 דולרים, שעיקרם מופנה ליוצר וליצירה. הפתיחה תהיה יומיים לפני ראש-השנה (22.9), כדי לאפשר לשומרי מסורת להפסיק ולהגיע. האירוע יימשך 5 ימים ויסתיים ב-26.9.

הקהל יכול לחוות ב-20 מיצגים מגוונים, לקחת חלק בהרצאות ובסימפוזיונים, שיתקיימו בנוכחות האמנים. יפורסם קטלוג דו-לשוני. כשנת 80, במפגש הראשון בתל-חי, נטע האמן שלמה קורן עצים חשופים הנוטים באלכסון זה לזה והיוצרים את האות X. וכך אמר: “יש ליצור סביבה שאנשים יוכלו ויאהבו לחיות בה. אם נשנה ונשכלל את התנאים האסתטיים של סביבתנו, יבואו גם השיפורים האתיים המקווים”. כל העובר עתה ליד תל-חי רואה את אותם עצים מלבלבים. נקווה כי אירוע תל-חי ילבלב כמותם.